Pojavile so se fotografije dolgo izgubljenega dostavnika Opel Blitz

Objavljeno: 19. 9. 2022

Senzacionalne najdbe so redke – a vendar obstajajo. Strokovnjaki oddelka Opel Classic so na dražbi odkrili osem starih fotografij Oplovega dostavnega vozila. Odkritje se je spremenilo v razodetje. Neobjavljene fotografije so pokazale, da je imel Opel sredi tridesetih let prejšnjega stoletja za proizvodnjo pripravljeno dostavno vozilo zelo modernega videza – leta pred tem, ko se je tovrsten koncept razširil po svetu in postal standard za današnje modele, kot sta Opel Vivaro in Movano.

  • Ponovno odkritje: fotografije prikazujejo skoraj pozabljeni Oplov prototip 1.5-23 COE
  • Pred svojim časom: inovativno dostavno vozilo s kabino nad motorjem in okrasnimi elementi v slogu ‘art deco’
  • Od Blitza do Vivara in Movana: dolga Oplova tradicija lahkih gospodarskih vozil


Tudi vodja oddelka Opel Classic Leif Rohwedder je navdušen nad najdbo: “To je prava priložnost za avtomobilsko zgodovino. Slike niso bile na voljo nikjer v Oplovih arhivih. Po naših informacijah tega vozila ni omenila nobena publikacija. Znanje o tem edinstvenem prototipu je bilo desetletja izgubljeno.”

To se bo zdaj spremenilo. Odgovorni v oddelku Opel Classic niso ostali le pri ‘izkopavanju’ starih fotografij, temveč so izdelali miniaturni model prototipa zgodnjega furgona – v merilu in v takratnih barvah. Tako je miniaturni dostavnik še vedno živahen opomnik na to, kaj v resnici je – predhodnik sodobnih gospodarskih vozil, s katerim se je vse začelo.

Pionir: Oplov dostavnik s ‘kabino nad motorjem’

Osem zgodovinskih fotografij prikazuje pionirsko zasnovano kompaktno dostavno vozilo Opel Blitz, ki je bilo očitno popolnoma razvito in pripravljeno za vožnjo. Ime projekta je zapisano s svinčnikom na hrbtni strani poleg žiga takratnega Oplovega fotografskega oddelka: 1.5-23 COE. Številke označujejo prostornino motorja (1488 cm3) in okvirno medosno razdaljo (2400 mm). Kratica COE pomeni ‘Cab Over Engine’ (kabina nad motorjem), nemški izraz za to zasnovo je bil ‘Frontlenker’.

Koncept je bil za trideseta leta prejšnjega stoletja zelo napreden. V primerjavi z vozili z običajnim dolgim pokrovom motornega prostora je zasnova omogočala bolj kompaktne zunanje mere, hkrati pa je ohranila velik tovorni prostor. Motor je bil nameščen pod sedežno klopjo ali nekoliko pred njo.

Pred izbruhom druge svetovne vojne so bila takšna vozila prisotna le v ZDA, Nemčiji in Franciji. Edina nemška predstavnika s pogonom na prednji kolesi, Goliath in Magirus, izhajata iz zgodnjih tridesetih let in imata špartansko kabino v obliki kocke. Poganjal ju je dvotaktni dvovaljni motor. Noben ni bil prav uspešen. Takratni kupci so bili bolj navajeni avtomobilov z dolgim prednjim delom, ki jih je Opel, takrat vodilni evropski proizvajalec gospodarskih vozil, uspešno ponujal tudi v razredih nosilnosti od 0,3 do 3,0 tone pod imeni ‘Lieferungswagen’ (dostavno vozilo), ‘Geschäftswagen’ (poslovno vozilo) in ‘Blitz’ (blisk).

Napredna študija: uporabna zasnova, sodoben motor in preverjena tehnologija

Za Oplovo 160-letno zgodovino je značilno, da so inženirji in oblikovalci že takrat pokazali, kaj razumejo pod inovacijami, ki so pozneje postale standardne in na voljo vsem. Tako so karoseriji dostavnika Blitz s pogonom na prednji kolesi zagotovili elegantno in funkcionalno obliko. V osnovi poenostavljena zasnova in velike gladke površine poudarjajo sodobnost koncepta. Kontrastni črni blatniki se navezujejo na obstoječa Oplova gospodarska vozila in zagotavljajo vizualno enoten videz modelne palete. Markanten prednji del z okrasnimi elementi v slogu ‘art deco’ zagotavlja vozilu napreden značaj. Okrasni elementi poudarjajo vodoravno linijo in poskrbijo za sodoben in prijazen videz gospodarskega vozila. Dostavnik, ki vzbuja simpatijo – povsem nenavaden pojav za tisti čas. Mimogrede, slog ‘art deco’ je bil ob koncu tridesetih let prejšnjega stoletja v modi pri vseh Oplovih osebnih avtomobilih: Kadettu, Olympii, modelu Super 6, Kapitänu in Admiralu.

Opel, vodilni proizvajalec gospodarskih vozil, je za izdelavo dostavnega vozila uporabil sestavne dele drugih modelov, na primer 1,5-litrski motor modela Olympia in osi legendarnega tovornjaka Blitz. Struktura karoserije je bila zelo napredna za tisti čas: razen pregradne stene, dna tovornega prostora in dela strehe je bila karoserija v celoti izdelana iz jekla.

O tehničnih podrobnostih modela Blitz 1.5-23 COE ni znano prav dosti. Po intenzivnem iskanju v Oplovih arhivih so strokovnjaki oddelka Opel Classic naleteli na dokument, v katerem je to vozilo omenjeno: informativno brošuro v angleškem jeziku za modelno leto 1937. Poleg kronologije in nekaterih ključnih podatkov je razvidno, da naj bi bila poleg enotonske različice, prikazane na fotografijah, načrtovana tudi 1,5-tonska različica s šestvaljnikom in dvojnimi zadnjimi pnevmatikami. Podobne risbe v arhivu prikazujejo tovornjak s platformo in 15-sedežno različico minibusa Blitz 1.5-23 COE.

Preveč pred svojim časom: dostavnik Blitz je ostal prototip

Dostavnika Blitz niso nikoli izdelali. Temu so najverjetneje botrovale nemške priprave na vojno v drugi polovici tridesetih let prejšnjega stoletja. Lahkih gospodarskih vozil niso potrebovali in Opel je bil prisiljen ustaviti proizvodnjo. Blitz 1,5-23 COE je ostal prototip.

Opel je z razvojem dostavnih vozil nadaljeval v petdesetih letih prejšnjega stoletja, vrh teh prizadevanj pa predstavlja današnja uspešna trojica lahkih gospodarskih vozil – kompaktni Opel Combo, vsestranska prodajna uspešnica Opel Vivaro in večji Opel Movano.

Opel, ki letos praznuje 160. obletnico, ostaja pionir, saj je celotna paleta modelov lahkih gospodarskih vozil na voljo tudi z baterijskim električnim pogonom. Z elektromotorji z močjo do 100 kW (136 KM) in baterijami s kapaciteto do 75 kWh ima nemški avtomobilski proizvajalec ponudbo za vse zahteve.

Poleg tega ima Opel že na voljo rešitev za stranke z voznimi parki, ki želijo premagovati dolge razdalje ali potrebujejo gorivo v nekaj minutah. Električno vozilo z gorivnimi celicami Vivaro-e HYDROGEN ima doseg do 400 kilometrov (po WLTP1), polnjenje z vodikom pa traja le tri minute.

Piškotki

Ta spletna stran za funkcionalnost strani uporablja piškotke, ki ne hranijo osebnih podatkov. Nekateri piškotki so bili morda že nameščeni v skladu z zakonodajo. Z nadaljevanjem obiska strani soglašaš z njihovo uporabo

V redu